در حال جستجو ...
نمایش بیشتر

دروکانتین®

دروکانتین®

دروکانتین®

در مطالعه ای که با موضوع مقایسه ایمنی و اثربخشی قرص دروکانتین با سوستاک در سال 2011 توسط آقای دکتر یونس پناهی و همکاران در بیمارستان بقیه الله تهران بر روی 140 بیمار انجام شد، از نظرتغییرات پاتولوژیک در ECG، heart rate ، MET و MPI تفاوت معنی داری دیده نشد. ارزیابی نتایج clinical chemistry  بیماران نشان داد که دروکانتین موجب افت Hb و  HCT و MCH نمی شود و از این نظر بر سوستاک ارجحیت دارد. همچنین هیچ عارضه جانبی جدی در مصرف کنندگان دروکانتین این مطالعه گزارش نگردید.

بیماری عروق کرونر (CAD) عامل اصلی مرگ و میر و عوارض در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته است و هم چنین مسئول تقریباً 20٪ از کل مرگ و میرها در سراسر جهان است. برخی از مهم ترین عوامل خطر CAD عبارتند از: مصرف رژیم غذایی پرچرب، سیگار کشیدن، چاقی، فشار خون بالا و دیابت نوع دو می باشد. علت اصلی CAD آترواسکلروز است، که یک فرآیند پیچیده است که با اختلال عملکرد اندوتلیال و متعاقب آن تشکیل پلاک آتروماتوز آغاز می شود. پلاک های آترواسکلروتیک ناپایدار مستعد پارگی هستند و باعث ترومبوز و انسداد شریانی می شوند. بسته به درصد تنگی عروق کرونر، ویژگی های بالینی CAD می تواند از یک بیماری بدون علامت تا انفارکتوس حاد میوکارد متفاوت باشد. نیترات ها از جمله داروهایی هستند که به طور گسترده برای درمان بیماری های ایسکمیک قلبی از جمله CAD تجویز می شوند.

اثرات  بالینی نیتروگلیسیرین (گلیسریل تری نیترات) شامل تبدیل زیستی به اکسید نیتریک (NO) توسط آنزیم آلدهید دهیدروژناز است NO باعث افزایش اتساع عروق سیستمیک و اتساع عروق کرونر اپیکارد می شود، در نتیجه نیاز اکسیژن قلب را کاهش می دهد و جریان خون شریان کرونر را افزایش می دهد. علیرغم اثربخشی، استفاده از نیترات ها با تعدادی از عوارض جانبی مانند تاکی کاردی، افت فشار خون ارتواستاتیک و سردرد ضربانی همراه است.  که همه ناشی از اتساع عروق است.

از آنجا که درمان نگهدارنده با این دارو معمولا طولانی مدت است و در بخش قابل توجهی از بیماران مادام العمر است. معرفی محصولات ژنریک موثر دسترسی بیماران به دارو را افزایش می دهد و از طرف دیگر هزینه های مرتبط با درمان را کاهش می دهد.

مطالعه حاضر با هدف مقایسه کارایی و ایمنی یک محصول نیتروگلیسیرین آهسته رهش عمومی، Dorocontin® تولید شده توسط شرکت داروسازی درسا دارو، ایران) در مقابل محصول برند اصلی  Sustac® (شرکت دارویی Krka، اسلوونی در بیماران مبتلا به آنژین صدری پایدار انجام شد.

بیشتر بدانیم